Dzieje się!

Książki najchętniej kupowanym prezentem świątecznym dla dorosłych

Książki, kosmetyki i perfumy oraz słodycze to najchętniej kupowane prezenty dla dorosłych  – wynika z dwudziestej edycji międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2017” przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte. Na wszystkie prezenty oraz spotkania z najbliższymi Polacy zamierzają wydać średnio 882 zł, czyli tylko o 2 proc. więcej, niż rzeczywiście wydano w 2016 roku. 

Suma, którą Polacy planują wydać na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi wyniesie średnio 882 zł (209 euro). Dla porównania w Holandii ta kwota to ok. 240 euro. Średnia dla wszystkich ankietowanych krajów wyniosła 368 euro.

W tym roku Polacy po raz pierwszy deklarują, że na prezenty przeznaczą więcej niż na jedzenie. Pierwsza kategoria pochłonie ok. 51 proc. bożonarodzeniowego budżetu (451 zł), a druga około 39 proc. (342 zł). Na spotkania towarzyskie planują natomiast wydać 89 zł.

Według raportu Deloitte na podium najchętniej kupowanych prezentów dla dorosłych w 2017 roku znalazły się kolejno: książki, kosmetyki i perfumy oraz słodycze. Na kolejnych miejscach znalazły się: pieniądze, gry komputerowe, biżuteria/zegarki, ubrania/buty, płyty CD, karty podarunkowe, suplementy diety.

Natomiast dla młodzieży w wieku 12-18 lat – słodycze, gry komputerowe i książki, a dla dzieci do 12. roku życia Polacy mają najchętniej kupować zabawki kreatywne i artystyczne, książki oraz klocki.

Natomiast najchętniej oczekiwane przez Polaków prezenty to: kosmetyki/perfumy, książki (skok z pozycji trzeciej w 2016 roku) oraz słodycze.

Dla porównania, wśród najczęściej spodziewanych prezentów w Wielkiej Brytanii i Portugalii pojawiły się technologie multimedialne i pakiety multiroom – Holandia. Jednak to książki są kategorią prezentową dominująca na badanych rynkach – wygrały bowiem na sześciu z dziesięciu badanych rynków (Belgia, Holandia, Niemcy, Włochy, Portugalia, Polska).

Badanie objęło także źródła zakupów prezentów. I tu pewne zaskoczenie, ponieważ według respondentów książki najchętniej kupimy… w „tradycyjnych sklepach lokalnych”. Internet dominował tylko w przypadku multimediów.

Artykuł opublikowano dzięki uprzejmości portalu rynek-ksiazki.pl.

Źródło: rynek-ksiazki.pl

Wiedza Księgarza
WiedzaKsięgarza.pl to cyfrowy poradnik Fundacji Legalna Kultura skierowany do małych, niesieciowych księgarni. Projekt realizowany w ramach programu Partnerstwo dla książki finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.