Poradnik

Edukacja w księgarni: Pierwsza wizyta w księgarni (Lekcja I)

KURSY FORMAT GRAFIKI

W ramach projektu E-Wiedza Księgarza Fundacja Legalna Kultura dostarcza gotowe rozwiązania dla edukacji. Przygotowaliśmy dla Państwa scenariusze lekcji księgarskich, w których mogą wziąć udział najmłodsi czytelnicy. Oprócz materiałów instruktażowych znajdą tu Państwo pomysły na gry i zabawy dydaktyczne dla uczniów oraz bogatą bibliografię publikacji, które mogą przydać się podczas prowadzenia zajęć. Na ich podstawie zachęcamy do rozpoczęcia współpracy ze szkołami i bibliotekami działającymi w Państwa regionie.

 

LEKCJA DLA DZIECI Z GRUP PRZEDSZKOLNYCH I SZKOLNYCH (KLASY I-III)

PIERWSZA WIZYTA W KSIĘGARNI

Warsztat Pierwsza wizyta w księgarni przeznaczony jest dla dzieci z grup przedszkolnych i szkolnych (nauczanie początkowe). Lekcja-spacer po księgarni z elementami  edukacyjnymi oraz zabawami, który ma na celu zapoznanie dzieci z księgarnią, w tym: zwrócenie ich uwagi na najważniejsze cechy sklepu z książkami, a także zainteresowanie dzieci literaturą poprzez pokazywanie nietypowych, atrakcyjnych graficznie książek. Celem jest tu ukazanie księgarni jako alternatywy do ulubionych sklepów np. z zabawkami. Lekcja Pierwsza wizyta w księgarni to także wprowadzenie do warsztatu o zawodzie księgarza, który warto zrealizować z grupą po wizycie w księgarni. Warsztat prowadzi księgarz przy wsparciu nauczyciela. Powinien do niego starannie przygotować potrzebne eksponaty (opisane w warsztacie) – lekcja powinna być jak najbardziej atrakcyjna i wzbudzić ciekawość dzieci do tego miejsca. Warsztat może w przyszłości sprawić, że do księgarni będą napływać nowi czytelnicy, np. z okolicznych szkół i przedszkoli.

I.      ZAGADNIENIA PODSTAWOWE

CEL:

  • zwrócenie uwagi najmłodszych czytelników na różnice i podobieństwa między księgarniami i bibliotekami,
  • nauczenie dzieci zasad zachowania się w księgarni/bibliotece,
  • zachęcenie dzieci do obcowania z książkami,
  • rozwijanie wyobraźni (prezentacja multimedialna, warsztat plastyczny).

METODY:

  • spacer po księgarni,
  • zabawa na spostrzegawczość,
  • prezentacja multimedialna,
  • pogadanka,
  • warsztat plastyczny,
  • zabawa ruchowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • komputer, rzutnik (prezentacja multimedialna),
  • kartki A4,
  • kredki, flamastry,
  • wybrane książki,
  • tekturowe strzałki z opisami działów.

CZAS TRWANIA:  40-50 min.

PRZEBIEG LEKCJI

POWITANIE, PRZEDSTAWIENIE KSIĘGARZY

Pytania do dzieci:

  • Czy wiedzą, gdzie się znajdują? (księgarnia/biblioteka/sklep papierniczy)
  • Czy wiedzą, kim jest księgarz?
  • Wyjaśnienie pojęć:
  • Pogadanka – krótka historia powstania księgarni (źródło),
  • Pogadanka – Czy dzieci znają nazwę jakiejś księgarni, czy bywają tam z rodzicami?

SPACER PO KSIEGARNI

Księgarz oprowadza grupę po wszystkich działach, pokazuje zaplecze.

Dzieci mogą oglądać książki, przy każdym dziale krótka charakterystyka. Staramy się, aby to dzieci samodzielnie opisały, czym charakteryzuje się dany dział. Przy każdym dziale wspólnie wybieramy i odkładamy jedną książkę (album, poradnik, poezja, książka dziecięca, proza, reportaż itd.).

ZABAWA – forma konkursu (za każdą poprawną odpowiedź dziecko dostaje nagrodę – np. zakładkę).

Zadanie dla dzieci:

  • wyszukać najmniejszą książkę,
  • największa książkę,
  • bez tekstu,
  • bez ilustracji,
  • w innym języku.

PRAEZENTACJA MULTIMEDIALNA

  • Pokaz około 10 najciekawszych księgarni z całego świata, np. Japonia, Czechy,
    Rosja, St. Zjednoczone. Będą to zdjęcia bardzo charakterystyczne dla danego kraju. Wyszukujemy różnice i podobieństwa. Zwracamy uwagę na ciekawe rozwiązania i pomysły innych narodów-krótka pogadanka.
  • Pokaz kilku historycznych zdjęć związanych z księgarnią, stara, przedwojenna, kolejka po książki, stoisko targowe, klubokawiarnie (książka + kawa) i kilka profilowanych księgarni (np. antykwariat, księgarnia artystyczna, księgarnia językowa, księgarnia ekonomiczna, księgarnia turystyczna itp.).
  • Krótka pogadanka na temat każdego slajdu (pytania i odpowiedzi, aktywne uczestnictwo grupy).
  • Ostatnia prezentacja dotyczy witryny księgarni (ekspozycji książek). Krótka charakterystyka, czym jest witryna, jaki ma cel, jaka ważna jest dla księgarni. Pokaz slajdów ok. 5-6 bardzo ciekawych, oryginalnych witryn (np. zdjęcia z całego świata).

ZABAWA W KSIĘGARZA – zadanie dla grupy

Zbieramy zgromadzone podczas spaceru książki i dajemy dzieciom przygotowane wcześniej strzałki z nazwami działów. Dzieci mają dopasować daną książkę do działu. W nagrodę każdy dostaje np. firmową zakładkę.

WARSZTAT PLASTYCZNY: MOJA KSIĘGARNIA MARZEŃ

Na podstawie zebranych wiadomości i zainspirowane zdjęciami dzieci rysują (najlepiej na podłodze) wymarzona księgarnię.

ZABAWA RUCHOWA – dobrze sprawdza się po każdych warsztatach! 

Pytanie do dzieci: Czy wiedzą do czego mogą jeszcze służyć książki, poza czytaniem?

Różne odpowiedzi / dyskusja.

Nasza odpowiedź: do kształtowania idealnej sylwetki (chodzi o chodzenie z książką na głowie) Teraz ustawiamy dzieci gęsiego i każdy ma do przejścia z książką na głowie 2-3 m.

Tym zadaniem kończymy spotkanie.

PODZIĘKOWANIA, POŻEGNANIE

Każdemu uczestnikowi można wręczyć wcześniej przygotowany dyplom lub certyfikat małego księgarza.

Program kursu

Program kursu jest pusty
Pomocne linki:
  • http://ksiazki.onet.pl/oto-najpiekniejsze-ksiegarnie-na-swiecie/qmcm2l
  • http://www.fpiec.pl/post/2016/07/28/najpiekniejszanaswieciekfsiegsarniawktorejksiazke
  • https://gadzetomania.pl/7817,10-najpiekniejszych-i-najciekawszych-ksiegarni-na-swiecie,all
  • http://booklips.pl/zestawienia/5-najpiekniejszych-ksiegarni-na-swiecie/