Poradnik

Edukacja w księgarni: Zawód księgarz (Lekcja III)

edukacja3

W ramach projektu E-Wiedza Księgarza Fundacja Legalna Kultura dostarcza gotowe rozwiązania dla edukacji. Przygotowaliśmy dla Państwa scenariusze lekcji księgarskich, w których mogą wziąć udział najmłodsi czytelnicy. Oprócz materiałów instruktażowych znajdą tu Państwo pomysły na gry i zabawy dydaktyczne dla uczniów oraz bogatą bibliografię publikacji, które mogą przydać się podczas prowadzenia zajęć. Na ich podstawie zachęcamy do rozpoczęcia współpracy ze szkołami i bibliotekami działającymi w Państwa regionie.

 

WARSZTAT DLA KLAS I-III SZKOŁY PODSTAWOWEJ

ZAWÓD KSIĘGARZ

Zajęcia prowadzone przez księgarza ze wsparciem nauczyciela.

Warsztat Zawód księgarz ma na celu zapoznanie dzieci z pracą w księgarni i zaprezentowanie tej profesji jako ciekawe, twórcze zajęcie. Lekcja pozwala przybliżyć grupie charakterystykę różnych zawodów. Zajęcia prowadzone są w formie aktywnej rozmowy, pogadanki, podczas której prowadzący prowokuje dzieci do samodzielnego myślenia, wyrażania indywidualnych spostrzeżeń i formułowania własnej opinii. Dzieci uczą się tu także poprawnego wyrażania myśli, rozwijają swoje zainteresowania i pobudzają wyobraźnię. Poprzez zabawę, która ma miejsce pod koniec spotkania, ćwiczą spostrzegawczość oraz umiejętność  pracy w grupie. Warsztat wymaga bardzo aktywnego udziału prowadzącego (księgarz lub animator), sprawnego poprowadzenia dialogu, dyskusji, zadawania inspirujących pytań oraz dużej empatii. Prowadzący powinien z dużą starannością dobrać książki i eksponaty do zabawy, oraz płynnie poprowadzić grupę przez kolejne etapy warsztatu. Ciekawie poprowadzone zajęcia z pewności zachęcą dzieci do odwiedzania księgarni oraz wpłyną na zainteresowanie czytelnictwem i chęcią spędzania czasu z książkami. Warsztat przeznaczony jest dla grup szkolnych z klas I-III.

ZAGADNIENIA PODSTAWOWE

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • rzutnik, prezentacja multimedialna,
  • flipchart lub tablica do rysowania,
  • czarny marker,
  • poduchy do siedzenia,
  • dyplomy dla księgarzy.

CEL:

  • zapoznanie dzieci z zawodem księgarza i pracą w księgarni,
  • przedstawienie księgarza  jako ciekawego, fascynującego i twórczego zawodu,
  • rozwijanie wyobraźni dziecka,
  • zainteresowanie dzieci książkami i wzbudzanie pasji do czytania,
  • nauka pracy w zespole.

METODY:

  • wspólne rysowanie,
  • pogadanka, dyskusja,
  • spacer po księgarni,
  • prezentacja multimedialna,
  • zabawa w księgarza (KOLEJKA).

CZAS TRWANIA:  ok. 45 min.

PRZEBIEG LEKCJI

PRZYWITANIE DZIECI I NAUCZYCIELA

PRZEDSTAWIENIE MIEJSCA, KSIĘGARNI

POGADANKA (aktywne uczestnictwo dzieci, dyskusja)

Pytania do dzieci:

  • Jakie znają zawody?
  • Jakie zawody wykonują ich rodzice?
  • Które zawody są ich zdaniem ciekawe, a które nudne?
  • Kim chcieliby zostać, gdy dorosną?
  • Jakie zawody reprezentują osoby znajdujące się w grupie – nauczyciel, księgarz, sprzedawca?
  • Co jest ważne w wyborze zawodu: Pieniądze? Pasja? Miejsce? Zainteresowania, Czas?

Prezentacja książek o zawodach (2-3 tytuły)

Pytanie do dzieci: Jak nazywa się osoba pracująca w księgarni? (sprzedawca, księgarz, bibliotekarz?). Odpowiedzi dzieci zapisujemy na tablicy (flipchart).

ZADANIE DLA GRUPY    PORTRET KSIĘGARZA  (rysunek markerem na tablicy).

  • Księgarz wychodzi np. na zaplecze. Jedno dziecko na ochotnika podchodzi do tablicy i na podstawie wskazówek grupy rysuje wyobrażoną postać księgarza. Szczególną uwagę zwracamy na strój, atrybuty, inne cechy charakterystyczne.
  • Po stworzeniu portretu wyobrażonego księgarza prowadzący wraca i wraz z grupą zastanawiają się nad efektem pracy    pogadanka, dyskusja. 

SPACER PO KSIĘGARNI

Rozmowa na temat obowiązków księgarza, prezentacji książek, wyszukiwanie poszczególnych tytułów, objaśnienie działów, zasady obsługi kasy, zasady promocji i wyprzedaży książek, pokazanie magazynu, zaplecza z książkami.

PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z POGADANKĄ

Proces od powstania książki do dostarczenia jej do rąk klienta.

  • Slajd 1 – Przedstawienie pracy wydawnictwa.
  • Slajd 2 – Proces tworzenia książki.
  • Slajd 3 – Dystrybucja książek do hurtowni.
  • Slajd 4 – Zamawianie książek przez księgarnię.
  • Slajd 5 – Dostawa do księgarni.
  • Slajd 6 – Sprzedaż bezpośrednia.

Przy każdym slajdzie krótka pogadanka z grupą.

ZABAWA  KOLEJKA

  • Zabawa polega na szybkim i sprawnym obsługiwaniu klientów.
  • Spośród grupy wybieramy księgarza, który ma jak najszybciej obsłużyć swoich klientów (reszta dzieci ustawia się w kolejce).
  • Każde dziecko dostaje karteczkę z książką, którą chce kupić, np.: tytuł książki, autor, rodzaj (słownik, książka dla dzieci, kryminał).
  • Księgarz ma na stole ok. 30 wybranych wcześniej książek, pasujących do opisu z kartek klientów.
  • Musi trafnie dokonać wyboru i sprawnie „sprzedawać” swoim klientom książki.
  • Zabawa pobudza wyobraźnię dzieci, uczy stosownych zachowań, zwrotów grzecznościowych, ćwiczy spostrzegawczość i pamięć.
  • Kolejkę można powtórzyć kilka razy, za każdym razem wybierając innego księgarza.

ZAKOŃCZENIE

Rozdanie dyplomów dla księgarzy. Podziękowanie za zajęcia. Pożegnanie grupy.

Fot. Pixabay

Program kursu

Program kursu jest pusty
Bibliografia - przydatne publikacje:
  • Biuro detektywistyczne Lassego i Mai, Martin Widmark, Wydawnictwo Zakamarki,
  • Wandzia Węszynos, Anna Urbańska, Wydawnictwo Skrzat,
  • Patka i Pepe, Agnieszka Szczepańska, Studio Moema,
  • Zośka, Lara Bergen, Wydawnictwo Wilga,
  • Mikołajek, Rene Goscinny, Wydawnictwo Nasza Księgarnia,
  • Agata na Tropie, Steve Stevenson, Wydawnictwo Hachette,
  • seria Czytam sobie, Wydawnictwo Egmont.