Poradnik

Edukacja w księgarni: gry i zabawy dydaktyczne

edukacja10

W ramach projektu E-Wiedza Księgarza Fundacja Legalna Kultura dostarcza gotowe rozwiązania dla edukacji. Przygotowaliśmy dla opracowania lekcji księgarskich, w których mogą wziąć udział najmłodsi czytelnicy. Oprócz materiałów instruktażowych znajdą tu Państwo pomysły na gry i zabawy dydaktyczne dla uczniów oraz bogatą bibliografię publikacji, które mogą przydać się podczas prowadzenia zajęć. Na ich podstawie zachęcamy do rozpoczęcia współpracy ze szkołami i bibliotekami działającymi w Państwa regionie.

 

ZABAWY DYDAKTYCZNE W KSIĘGARNI to propozycje krótkich (10-20 min.) zajęć animowanych przez księgarzy. Można przeprowadzać je podczas wizyty grupy dzieci (przedszkole, szkoła) w księgarni lub podczas różnych imprez okolicznościowych (Dzień Dziecka, Mikołajki, Światowy Dzień Książki, promocja książki itp.). Proponowane zabawy pomagają zdobywać nowe doświadczenia, stymulują rozwój dzieci w różnych dziedzinach, zachęcają do otwartych działań twórczych, uczą współpracy, pokonywania barier i trudności, a wszystko to w formie dobrej zabawy z udziałem literatury.

 

ZABAWA 1 – WYŚCIG Z KSIĄŻKAMI (6-10 LAT)

CEL:

  • nauka zdrowego współzawodnictwa,
  • promocja ruchu i sportu,
  • promocja poprawnej postawy,
  • ruchowy przerywnik podczas innych zajęć.

METODY: zawody drużynowe.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: książki, które dzieci będą używały w wyścigu.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  • Grupa dzieli się na dwie drużyny.
  • Drużyny startują na ustalony wcześniej sygnał.
  • Każdy zawodnik musi przejść określony odcinek z książką na głowie.
  • Powrót i przekazanie książki kolejnej osobie.

Czas ok. 10 min.

 

ZABAWA 2 – INTERAKTYWANA GRA W MEMO (5-10 LAT)

CEL:

  • rozwijanie zainteresowań dzieci,
  • ćwiczenie spostrzegawczości i pamięci,
  • nuka zasad pracy w grupie,
  • edukacja przez zabawę.

METODY: grupowa gra w memo.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: gry edukacyjne memo.

Polecane MEMO: Ryby, Ptaki, Grzyby, Owady, Ssaki, Drzewa.
Gry edukacyjne Memo są zarówno wspaniałą zabawą, jak i źródłem wiedzy o otaczającym nas środowisku.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  • Grupa siada na podłodze (wykładzina, poduchy), każdy uczestnik kolejno odkrywa karty memo rozsypane na środku.
  • Dzieci starają się zapamiętać, gdzie odłożyły swoją lub innego gracza kartę.
  • Dzieci zbierają jak najwięcej par kart.
  • Podczas gry dzieci uczą się nazw różnych gatunków zwierząt i roślin.

Czas ok. 15-20 min.

 

ZABAWA 3 – PRACA KSIĘGARZA (8-10 LAT)

CEL:

  • ćwiczenie spostrzegawczości,
  • nauka zasad panujących w księgarni,
  • nauka pracy w zespole.

METODY: zabawa na spostrzegawczość, wyszukiwanie książek z różnych działów w księgarni.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  • Grupa zapoznaje się z działami w księgarni i określa specyfikę książek w poszczególnych działach.
  • Grupa wyszukuje książki na podstawie wskazówek, np.: książka z wierszami, komiks, książka bez tekstu, książka kryminalna, największa książka, najmniejsza książka, album, książka po angielsku itp.
  • Grupa powinna swobodnie poruszać się po księgarni, pierwsza osoba, która wskaże prawidłowy tytuł, dostaje gadżet, np. zakładkę.

Czas ok. 15 min.

 

ZABAWA 4 – TWORZENIE ILUSTRACJI (4-10 LAT)

CEL:

  • pobudzanie wyobraźni u dzieci,
  • rozwijanie zdolności i pasji,
  • zachęcanie do działań plastycznych.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kartki i kolorowe kredki, pisaki, ewentualnie farbki.

METODY: warsztat plastyczny.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  • Dzieci siadają na podłodze, mają do dyspozycji białe kartki (kartony) oraz kredki.
  • Księgarz czyta fragment książki (tytuł w zależności od wieku dzieci).
  • Dzieci tworzą ilustrację do czytanego tekstu.

Polecane książki:

  • Jak zwierzęta śpiąJiri Dvorak (Muchomor),
  • Seria MAMA MU, Nordqvist Sven (Zakamarki),
  • Jak mama została indianką, Ulf Stark (Zakamarki),
  • Jak Tata pokazał mi wszechświat, Ulf Stark (Zakamarki),
  • Marcelinka rusza w kosmos, Janusz Wiśniewski (Wydawnictwo TADAM),
  • Piaskowy Wilk, Asa Lind (Zakamarki).

Czas ok. 20 min.

 

ZABAWA 5 – INTERAKTYWNE CZYTANIE NA PODUCHACH (1-3 LATA)

CEL:

  • rozwijanie i stymulowanie słuchu i uwagi u dzieci,
  • zachęcenie dzieci do obcowania z książkami,
  • spędzanie czasu z rówieśnikami,
  • spędzanie czasu z rodzicami.

METODY: czytanie fragmentu książki z pokazem multimedialnym w tle.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: poduchy, rzutnik.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  • Dzieci (z rodzicami) siadają na wygodnych poduchach.
  • Księgarz lub jeden z rodziców (można się wymieniać) czyta fragment książki.
  • Ilustracje (ważne, aby były dostosowane do wieku dzieci) wyświetlają się na ekranie.

Proponowane książki:

  • Seria Pomelo, Ramona Bădescu (Zakamarki)
  • Jest tam kto?, Tidholm Anna-Clara (Zakamarki)
  • Elmer, MCkee David (Palpilon)
  • Edzio, Boutavant Marc, Desbordes Astrid (Wytwórnia)
  • Na jeden dzień, Boutavant Marc, (Wytwórnia)
  • Jak zwierzęta śpią, Jiri Dvorak (Muchomor)
  • Seria MAMA MU, Nordqvist Sven (Zakamarki)
  • Nusia i wilki, Pija Lindenbaum (Zakamarki)
  • Nusia się chowa, Pija Lindenbaum (Zakamarki)
  • Filip i mama, która zapomniała, Pija Lindenbaum (Zakamarki)
  • Seria ALBERT, Gunilla Bergström (Zakamarki)
  • Muki w podróży dookoła świata, Marc Boutavant (Wytwórnia)
  • Dziwne zwierzęta, Lotta Olsson (Zakamarki)
  • Inna podróż, Lotta Olsson (Zakamarki)

Czas ok. 15-20 min.

 

ZABAWA 6 – KALAMBURY JAKI TO BOHATER? (7-12 LAT)

CEL:

  • rozwijanie wyobraźni u dzieci,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • promocja czytelnictwa i zainteresowania literaturą,
  • nauka pracy i zabawy w grupie,
  • pokonywanie nieśmiałości u dzieci,
  • nauka improwizacji i warsztatu aktorskiego.

METODY: zabawa w kalambury.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  • Grupa siada na podłodze.
  • Jedno z dzieci (zgłasza się na ochotnika) staje przed grupą i udaje bohatera literackiego (ważne, aby dany bohater był znany i pasował do przedziału wiekowego dzieci).
  • Bohatera wyznacza księgarz.
  • Zadaniem grupy jest rozpoznać bohatera. Dziecko, które poda poprawną odpowiedź, przedstawia kolejną postać.
  • Dzieci, które prezentują postać, mogą posługiwać się jedynie gestem i mimiką, bez głosu.

Czas ok. 15 min.

 

ZABAWA 7 – CO BĘDZIE DALEJ? (9-12 LAT)

CEL:

  • rozwijanie umiejętności poprawnego pisania,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • nauka pracy w zespole.

METODY:

  • tworzenie (wymyślanie) historii na podstawie przeczytanego fragmentu książki,
  • praca plastyczna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • biały duży bristol,
  • czarny marker.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  • Dzieci siadają wokół białego bristolu.
  • Księgarz czyta początek jakiejś historii (nieznanej dzieciom).
  • Grupa po kolei dopowiada dalszą część (jedno zdanie) i obrazuje ją za pomocą markera na kartce.
  • Księgarz notuje historię na kartce.
  • Na koniec księgarz lub jedno z dzieci czyta wspólnie stworzoną historię.

Czas ok. 20 min.

 

ZABAWA 9 – PORTRET PAMIĘCIOWY (4-6 LAT)

CEL: uruchamianie wyobraźni i kreatywności u małych dzieci.

METODY: warsztat plastyczny.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kartki, kredki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  • Dzieci siadają na podłodze, mają do dyspozycji kredki i kartkę.
  • Jedno z dzieci opisuje wybranego przez księgarza bohatera (Pippi, Mały Książę, Pinokio itp.) na podstawie wskazówek, cech, np.: krótkie włosy, duży nos, rude warkocze, kapelusz.
  • Pozostałe dzieci wykonują portret według opisu.
  • Na koniec dzieci zgadują: kim jest tajemniczy bohater?

Czas ok. 15 min.

 

ZABAWA  10 – CO BYŁO NA OBRAZKU?

CEL:

  • ćwiczenie pamięci,
  • ćwiczenie spostrzegawczości,
  • nauka zdrowej rywalizacji i współpracy zespołowej,
  • poznawanie literatury i zachęcanie do czytania.

METODY: konkurs drużynowy.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: prezentacja multimedialna.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  • Wybieramy dwie drużyny po ok. 3 osoby (ochotnicy), reszta dzieci pełni rolę sędziów.
  • Pokazujemy na rzutniku slajd z ciekawą ilustracją, na której dużo się dzieje. Powinna to być ilustracja ze znanej dzieciom książki. UWAGA: dzieci oglądają slajd przez ok. 10 sekund!
  • Włączmy kolejny slajd ze znakiem zapytania (?).
  • Księgarz czyta ok. 10 pytań dotyczących szczegółów związanych z prezentowanym wcześniej slajdem, do wyboru odp. a, b, c.
  • Pytania powinny być zarówno proste, oczywiste jak i trudniejsze, wymagające dużej spostrzegawczości, bardziej szczegółowe.
  • Drużyny zgłaszają się do odpowiedzi.
  • Reszta grupy (sędziowie) liczy punkty.
  • Wygrana drużyna dostaje zakładki.

Czas ok. 10-15 min.

Fot. Pixabay

Program kursu

Program kursu jest pusty
W ramach projektu E-Wiedza Księgarza Fundacja Legalna Kultura dostarcza gotowe rozwiązania dla edukacji. Przygotowaliśmy dla opracowania lekcji księgarskich, w których mogą wziąć udział najmłodsi czytelnicy. Oprócz materiałów instruktażowych znajdą tu Państwo pomysły na gry i zabawy dydaktyczne dla uczniów oraz bogatą bibliografię publikacji, które mogą przydać się podczas prowadzenia zajęć. Na ich podstawie zachęcamy do &hellip Czytaj dalej Edukacja w księgarni: gry i zabawy dydaktyczne &rarr