Poradnik

Edukacja w księgarni: Warsztat samodzielnego czytania (Lekcja II)

edukacja2

W ramach projektu E-Wiedza Księgarza Fundacja Legalna Kultura dostarcza gotowe rozwiązania dla edukacji. Przygotowaliśmy dla Państwa scenariusze lekcji księgarskich, w których mogą wziąć udział najmłodsi czytelnicy. Oprócz materiałów instruktażowych znajdą tu Państwo pomysły na gry i zabawy dydaktyczne dla uczniów oraz bogatą bibliografię publikacji, które mogą przydać się podczas prowadzenia zajęć. Na ich podstawie zachęcamy do rozpoczęcia współpracy ze szkołami i bibliotekami działającymi w Państwa regionie.

 

WARSZTAT CZYTELNICZY DLA DZIECI Z KLAS I-II SZKOŁY PODSTAWOWEJ

ZACHĘCAJĄCY DO SAMODZIELNEGO CZYTANIA

Warsztat prowadzony przez księgarza, animatora przy wsparciu nauczyciela.

Warsztat zachęcający do samodzielnego czytania przeznaczony jest dla dzieci z pierwszych i drugich klas szkoły podstawowej. W tym czasie uczniowie poznają metody i doskonalą techniki czytania oraz pisania. To ważny czas dla początkującego czytelnika, ponieważ poprzez metody stosowane przez nauczycieli rozwija on w sobie chęć (bądź niechęć) do trudnej dla niego sztuki samodzielnego czytania. Poza metodami nauki bardzo ważny jest dobór lektur, który ma zachęcić młodego czytelnika do pokonywania kolejnych stron książki.Forma proponowanego  warsztatu – efektywne czytanie z dziećmi, uczące zadawać otwarte pytania, pobudzające wyobraźnię, doskonalące technikę czytania. Dzięki takiej metodzie możemy obserwować zainteresowania dzieci, ćwiczymy u nich pamięć i spostrzegawczość, a także uczymy dyscypliny podczas zajęć w grupie.

ZAGADNIENIA PODSTAWOWE

CEL:

  • zachęcenie początkujących czytelników do samodzielnego czytania,
  • wzbudzenie w dzieciach zainteresowania książkami,
  • promocja danego tytułu, serii wydawniczej,
  • rozwijanie w dzieciach wyobraźni i samodzielnego myślenia,
  • rozwijanie zainteresowań,
  • ćwiczenie pamięci i spostrzegawczości dzieci.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • komputer, rzutnik (prezentacja multimedialna),
  • poduszki, siedziska,
  • dyplomy dla dzieci, zakładki,
  • wybrana książka lub seria książek, na podstawie której będą prowadzone zajęcia.

Wybór książki:

  • Nowość – promocja danego tytułu.
  • Ciekawa, wartka akcja.
  • Duże litery.
  • Dużo ilustracji.
  • Najlepiej sprawdzają się tu krótkie, zwięzłe historie, z szybką, wciągającą akcją i nieoczekiwanym, zaskakującym zakończeniem, np. przygodowe, detektywistyczne. Wybrane tytuły powinny być aktualne i nowoczesne, a ich bohaterami – dzieci w wieku podobnym do słuchaczy.

METODY:

  • interaktywne czytanie fragmentów książki,
  • prezentacja multimedialna,
  • pogadanka, otwarta rozmowa z pytaniami,
  • łamigłówki.

CZAS TRWANIA: 35-40 min

PRZEBIEG LEKCJI

PRZYWITANIE

Krótka prezentacja księgarni, przedstawienie prowadzącego zajęcia (księgarz lub animator)

WPROWADZENIE

Księgarz (animator) prezentuje wybraną książkę, na podstawie której prowadzone będą zajęcia.

Slajd z okładką.

Pytania do dzieci:

  • Czy znają ten tytuł, z czym im się kojarzy, jaki to gatunek/rodzaj?
  • Dzieci opisują bohaterów na podstawie slajdu.

INTERAKTYWNE CZYTANIE

Prowadzący czyta trzy krótkie fragmenty z książki. W tle ukazują się slajdy obrazujące przebieg akcji – ilustracje treści. W tej części należy zestawić ze sobą zabawne, ciekawe fragmenty oddające charakter książki, jej bohaterów oraz najważniejsze wydarzenia. Podczas czytania prowadzący zadaje grupie pytania, skupiamy się tutaj na trudniejszych wyrazach, opisie bohaterów, podobieństwach i różnicach dotyczących dzieci z danej historii, a także na miejscu akcji, zawodów, atrybutów występujących w książce. Czytanie kończy się pytaniem – Ciekawe…, co będzie dalej? – ten moment ma zachęcić dzieci do samodzielnego przeczytania książki.

POGADANKA

Rozmowa z pytaniami do grupy na temat występujących w książce postaci, imion bohaterów, przebiegu zdarzeń. Dzieci odpowiadają dobrowolnie, zgłaszając się do odpowiedzi przez podniesienie ręki. Za poprawną odpowiedź dostają nagrodę np. w formie zakładki (ma to zachęcić grupę do aktywnego uczestnictwa w zajęciach). W tym czasie wyświetlany jest slajd ze znakiem zapytania, aby podkreślić zaciekawienie dalszym przebiegiem zajęć.

ZABAWA W FORMIE ŁAMIGŁÓWEK

  • Dzieci zgłaszają się na ochotnika.
  • Czytanie od tyłu, rebusy, łamigłówki, zadania na spostrzegawczość i pamięć, itp. (przygotowane zagadki dotyczą bohaterów i zdarzeń z książki).
  • Nagrody za udział w zabawie – zakładki.

ZAKOŃCZENIE

Prowadzący zachęca dzieci do samodzielnego przeczytania książki poprzez wypowiedź, np. jak bardzo zaskakujące i ciekawe jest zakończenie czytanej książki (najlepiej sprawdzają się tu książki przygodowe lub detektywistyczne).

Prezentacja serii (slajdy). Można pokazać różne podobne książki do samodzielnego czytania.

Podziękowanie za udział w zajęciach, rozdanie dyplomów dla SUPER CZYTELNIKÓW.

Fot. Pixabay

Program kursu

Program kursu jest pusty
Bibliografia - przydatne publikacje:
  • Co z Ciebie wyrośnie, Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Wydawnictwo Dwie Siostry,
  • Fach, że ach, ilustracje: Milan Starý, Przekład: Bogumiła Nawrot, Wydawnictwo Bajka,
  • Robimisie, Agata Królak, Wydawnictwo Dwie Siostry.