Poradnik

Edukacja w księgarni: Moja pierwsza książka – warsztat plastyczny (Lekcja V)

edukacja5

W ramach projektu E-Wiedza Księgarza Fundacja Legalna Kultura dostarcza gotowe rozwiązania dla edukacji. Przygotowaliśmy dla Państwa scenariusze lekcji księgarskich, w których mogą wziąć udział najmłodsi czytelnicy. Oprócz materiałów instruktażowych znajdą tu Państwo pomysły na gry i zabawy dydaktyczne dla uczniów oraz bogatą bibliografię publikacji, które mogą przydać się podczas prowadzenia zajęć. Na ich podstawie zachęcamy do rozpoczęcia współpracy ze szkołami i bibliotekami działającymi w Państwa regionie.

 

MOJA PIERWSZA KSIĄŻKA

Warsztat plastyczny dla dzieci (2-12 lat) i ich rodziców prowadzony przez księgarza lub animatora.

Warsztat plastyczny MOJA PIERWSZA KSIĄŻKA to propozycja na wspólne, twórcze i ciekawe spędzenie czasu dziecka z rodzicami. To pogłębianie więzi i nauka współpracy ze sobą, otwierania się na wzajemne potrzeby i pomysły. To także poznawanie metod tworzenia książki (od podstaw), oraz różnych ciekawych technik malarskich. Zajęcia podzielone są na dwie części. Pierwsza z nich to czas na aktywną rozmowę prowadzoną wspólnie (cała grupa) na podstawie prezentacji multimedialnej, druga – indywidualne (dziecko z rodzicem) zajęcia plastyczne oparte na zdobytej wiedzy z części pierwszej.  Zajęcia mogą być przeznaczone dla dzieci w różnym wieku, przy czym młodsze będą potrzebowały większego wsparcia ze strony rodzica. Warto tu podkreślić, że poza walorami merytorycznymi, ogromną wartością warsztatu jest pogłębianie relacji dziecko-rodzic!

 

ZAGADNIENIA PODSTAWOWE

CEL:

  • zachęcenie dzieci i rodziców do działań plastycznych,
  • pobudzenie wyobraźni,
  • zachęcenie rodzin do wspólnego, aktywnego spędzania czasu,
  • pogłębianie bliskości dziecko – rodzic,
  • zainteresowanie książkami,
  • poznawanie technik plastycznych,
  • poznawanie tajemnic tworzenia książek (zależność  pomiędzy formą i tekstem, ilustracja).

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • materiały plastyczne:
    • Technika 1. tempery – farby, pędzle, gąbki, stemple, szara tektur (okładka), kartki A3.
    • Technika 2. kolaż  – kolorowe czasopisma, papier kolorowy, klej, nożyczki, kredki bambino.
    • Technika 3. rysunek – kredki bambino, cienkopisy, kolorowe markery, szara tektura, kartki A3.
    • Technika 4. grafika czarno-biała i czarna tempera, kreda, węgiel, markery, gazety, czarny brystol, kartki A3, grube pędzle
  • poduszki do siedzenia,
  • dziurkacz, szary sznurek jutowy,
  • nożyczki,
  • krótka historyjka (wiersz) wydrukowana na kartkach A4 (do pocięcia na części).

METODY:

  • prezentacja pracy w wybranej technice,
  • prezentacja multimedialna,
  • pogadanka,
  • warsztat plastyczny.

CZAS TRWANIA:  do 90 min.

 

PRZEBIEG LEKCJI:

PRZYWITANIE, PREZENTACJA I CHARAKTERYSTYKA MIEJSCA (księgarni)

Rozdanie naklejek z imionami – dzięki temu grupa przestaje być anonimowa.

PREZENTACJA TRZECH NAJCIEKAWSZYCH ILUSTRACJI KSIĄŻEK (PRZYKŁADY)

Podczas prezentacji prowadzący zwraca szczególna uwagę na związek pomiędzy tekstem a obrazem, ciekawe techniki wykonania ilustracji, okładkę oraz cechy charakterystyczne dla każdej książki – tytuł, autor, wydawca itp.

PREZENTACJA MULTIMEDIALNA + POGADANKA:

  • Slajd 1 – Okładka (podstawowa zawartość    tytuł, autor, znaczenie ilustracji i kolorystyki okładki),
  • Slajd 2 – Rozkładówka. Trzy przykłady ciekawych rozkładówek, na których tekst wyraźnie współgra z ilustracją. Podkreślenie ciekawej kompozycji, kolorystyki, techniki malarskiej,
  • Slajd 3 – pokazanie na przykładach (np. seria Dzieci Filozofują, Wyd. zakamarki, „Uczucia, co to takiego?”), w jaki sposób autorzy przedstawiają różne emocje: strach, miłość, gniew,
  • Slajdy 4, 5, 6… – Zabawa z pytaniami – Jaka to emocja?,
  • Slajdy ukazują charakterystyczne uczucia, zadaniem grupy jest je odgadnąć.
  • Slajdy …7, 8, 9,… – odgadywanie cech ludzkich w przedstawionych na slajdach zwierzętach, np. lis – chytry, wilk – zły, żółw – powolny, owca – niewinny itp. Za poprawne odpowiedzi rozdawane są drobne upominki, np. zakładki do książek, naklejki.
  • Slajd (…) 10 – prezentacja różnych technik plastycznych (ilustracja) na przykładach kolaż, akwarela, grafika komputerowa, szkic, piórko.

Pogadanka – podstawowe zagadnienia:

  • znaczenie formy i koloru w ilustracji książkowej,
  • związek pomiędzy tekstem a obrazem,
  • personifikacja, uosobienie,
  • zobrazowanie emocji, charakteru postaci.

Zachęcanie do aktywnego udziału w rozmowie.

 

WARSZTAT PLASTYCZNY:

  • rozdanie i omówienie materiałów plastycznych,
  • omówienie techniki (wybrana z prezentowanych wcześniej), w której będzie wykonywana praca,
  • wspólne czytanie krótkiej historii, wiersza,
  • praca w zespołach – dziecko + rodzic,
  • cel pracy – stworzenie własnej książki, w której pojawią się znaczące jej cechy omawiane w pierwszej części spotkania:
  • okładka z tytułem i autorem
  • strony z przygotowanym tekstem (grupy dzielą wydrukowane historyjki (wiersze) i projektują rozkładówki według własnej kompozycji),
  • ilustracje stworzone w zaproponowanej technice.

 

PREZENTACJA WYKONANYCH KSIĄŻEK

CZAS NA LUŹNĄ ROZMOWĘ, EWENTUALNE PYTANIA

PODZIĘKOWANIE, POŻEGNANIE

Efekty pracy dzieci zabierają do domu.

Program kursu

Program kursu jest pusty

Bibliografia - przydatne publikacje (książki ciekawe pod względem ilustracji, techniki wykonania):

W LESIE, W głębinach OCEANU (pop-up), Wydawnictwo Dwie Siostry

Uczucia, co to takiego?, Dobro i zło, co to takiego?, Ja, co to takiego? Brenifier, Wydawnictwo Zakamarki

Kłopot, Iwona Chmielewska,Wydawnictwo Wytwórnia,

Strupek, Wydawnictwo Tako,

Zbuntowany Elektron, Józef Wilkoń, Wydawnictwo Hokus-Pokus,

M.U.Z.Y.K.A., Michał Libera, Michał Mendyk, Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Wydawnictwo Dwie Siostry.